Ostatnia aktualizacja: 22 września 2022 r.

Polityka AML

Dream Finance UAB („CoinsPaid” / „Firma”) nie toleruje prania pieniędzy, finansowania terroryzmu ani żadnej innej formy nielegalnej działalności i zobowiązuje się do wdrażania polityk, procedur i kontroli opartych na najlepszych praktykach branżowych i najbardziej skutecznych standardach przeciwdziałania praniu pieniędzy stosowanych na Litwie i na całym świecie. Te zasady dotyczą bez wyjątku wszystkich pracowników Firmy, członków Zarządu, oficerów, kontrahentów i konsultantów.

Celem tego dokumentu jest przedstawienie partnerom, klientom, dostawcom, kontrahentom, pracownikom, organom regulacyjnym, organom ścigania i innym zainteresowanym stronom ogólnego przeglądu elementów i procedur reżimu zgodności AML/CTF Firmy. Niniejszy dokument nie powinien być odczytywany jako pełny zbiór wszystkich polityk, procedur i kontroli wdrożonych przez Firmę w celu zapobiegania praniu pieniędzy, finansowaniu terroryzmu i innym formom nielegalnej działalności.

Niniejszy dokument oraz wszystkie podległe polityki, procesy i procedury są przygotowane zgodnie z postanowieniami, wymaganiami i zaleceniami:

  1. Ustawy o zapobieganiu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu („Ustawa”);
  2. Ustawy o sankcjach międzynarodowych z późniejszymi zmianami; oraz
  3. Wytycznymi FATF dotyczącymi podejścia opartego na ryzyku dla wirtualnych aktywów i dostawców usług wirtualnych aktywów.

Firma działa zgodnie z przepisami Republiki Litewskiej. Litwa jest jednym z krajów, które wprowadziły kompleksowe ramy regulacyjne dotyczące przeciwdziałania praniu pieniędzy („AML”) i przeciwdziałania finansowaniu terroryzmu („CTF”) dla firm zajmujących się wymianą walut wirtualnych na waluty fiat i przechowywaniem walut wirtualnych w 2020 roku. W rezultacie każda jednostka świadcząca wymienione usługi z terytorium Litwy lub na jej obszarze musi ubiegać się o autoryzację w Służbie Dochodzeniowej ds. Przestępstw Finansowych, podległej Ministerstwu Spraw Wewnętrznych Republiki Litewskiej („FCIS”).

Jako regulowany podmiot, CoinsPaid jest zobowiązany do przestrzegania Ustawy o zapobieganiu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu oraz Ustawy o sankcjach międzynarodowych, które wymagają od CoinsPaid identyfikacji i weryfikacji tożsamości klientów, prowadzenia bieżącego monitorowania ich działalności, w tym monitorowania transakcji, a także przechowywania zapisów aktywności klientów i związanych z nimi dokumentów przez co najmniej pięć lat oraz raportowania niektórych transakcji władzom.

Rozumienie prania pieniędzy przez Firmę

Pranie pieniędzy oznacza:

  1. Przekształcenie lub transfer mienia, wiedząc, że takie mienie pochodzi z działalności przestępczej lub z uczestnictwa w takiej działalności, w celu ukrycia lub zatuszowania nielegalnego pochodzenia mienia lub pomocy osobie zaangażowanej w popełnienie takiej działalności w uniknięciu prawnych konsekwencji swoich działań;
  2. Ukrycie lub zatajenie prawdziwej natury, źródła, lokalizacji, dysponowania, ruchu, praw do mienia lub własności mienia, wiedząc, że takie mienie pochodzi z działalności przestępczej lub z uczestnictwa w takiej działalności;
  3. Nabycie, posiadanie lub używanie mienia, wiedząc w momencie otrzymania, że takie mienie pochodzi z działalności przestępczej lub z uczestnictwa w takiej działalności;
  4. Uczestnictwo, stowarzyszenie w celu popełnienia, próby popełnienia i pomocnictwo, podżeganie, ułatwianie i doradztwo w popełnieniu którejkolwiek z czynności wymienionych w punktach (1), (2) i (3).

 

Finansowanie terroryzmu

Finansowanie terroryzmu to dostarczanie funduszy na działalność terrorystyczną. Z prawnego punktu widzenia oznacza to dostarczanie lub zbieranie funduszy w jakikolwiek sposób, bezpośrednio lub pośrednio, z zamiarem, aby były one użyte lub z wiedzą, że mają być użyte, w całości lub częściowo, do popełnienia któregokolwiek z przestępstw w rozumieniu artykułów 1-4 decyzji ramowej Rady Unii Europejskiej 2002/475/JHA. Działalność terrorystyczna ma na celu zastraszenie ludności lub zmuszenie rządu do podjęcia określonych działań. Osiąga się to poprzez celowe zabijanie, poważne szkodzenie lub narażanie na niebezpieczeństwo osób, powodowanie znacznych szkód materialnych, które mogą poważnie zaszkodzić ludziom, lub poważne zakłócanie bądź przerywanie usług, infrastruktury lub systemów.

 

Podejście oparte na ryzyku i ocena ryzyka

CoinsPaid przeprowadzi badania due diligence oparte na ryzyku i zbierze informacje oraz dokumentację na temat każdego potencjalnego klienta w celu oceny profilu ryzyka związanego z danym klientem. Pracownicy Firmy będą wykazywać ostrożność, staranność i dobre osądy przy ustalaniu ogólnego charakteru i natury wszystkich klientów. CoinsPaid prowadzi swoją działalność zgodnie z najwyższymi standardami etycznymi i nie będzie nawiązywać relacji biznesowych z osobami lub podmiotami, które mogą negatywnie wpłynąć na reputację Firmy i narazić branżę walut wirtualnych na szwank.

W celu identyfikacji, oceny i analizy ryzyk związanych z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu związanych z działalnością Firmy sporządza się ocenę ryzyka, uwzględniając następujące kategorie:

  1. Ryzyko klienta;
  2. Ryzyko geograficzne;
  3. Ryzyko produktu; oraz
  4. Ryzyko kanału dostawy.

Dokonana ocena ryzyka konkretnego klienta, w zależności od uzyskanego stopnia ryzyka, powinna być okresowo rewidowana w oparciu o wiedzę o kliencie i jego działalności.

 

Oficer ds. Zgodności

Zarząd Firmy wyznacza Oficera ds. Zgodności, który działa jako osoba kontaktowa dla FCIS i wykonuje obowiązki i zobowiązania AML/CTF Firmy. Oficer ds. Zgodności raportuje bezpośrednio do zarządu i posiada kompetencje, środki oraz dostęp do odpowiednich informacji we wszystkich jednostkach strukturalnych Firmy.

Tylko osoba, która posiada wykształcenie, odpowiednie kwalifikacje zawodowe, umiejętności, cechy osobiste, doświadczenie i nieskazitelną reputację niezbędne do wykonywania poniższych obowiązków, może zostać mianowana Oficerem ds. Zgodności. Powołanie Oficera ds. Zgodności jest koordynowane z FCIS.

 

Obowiązki Oficera ds. Zgodności

Obowiązki Oficera ds. Zgodności obejmują m.in.:

  1. organizowanie zbierania i analizowania informacji dotyczących nietypowych transakcji lub transakcji bądź okoliczności podejrzewanych o pranie pieniędzy lub finansowanie terroryzmu, które pojawiły się w działalności Firmy;
  2. raportowanie do FCIS w przypadku podejrzenia prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu;
  3. okresowe składanie pisemnych oświadczeń dotyczących zgodności z wymaganiami wynikającymi z Ustawy do zarządu Firmy;
  4. wykonywanie innych obowiązków związanych z przestrzeganiem wymagań Ustawy.

 

Zasady postępowania i zasady kontroli wewnętrznej

Firma opracowała i wdrożyła zasady postępowania umożliwiające skuteczne łagodzenie i zarządzanie ryzykami związanymi z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu, które są identyfikowane w ocenie ryzyka przeprowadzanej zgodnie z podejściem opartym na ryzyku opisanym powyżej.

Każdy pracownik Firmy powinien ściśle przestrzegać zasad postępowania określonych w niniejszym dokumencie.

Zasady postępowania obejmują:

  1. procedurę stosowania środków due diligence wobec klienta, w tym procedurę stosowania uproszczonych i wzmożonych środków due diligence;
  2. model identyfikacji i zarządzania ryzykiem związanym z klientem i jego działalnością oraz ustalenia profilu ryzyka klienta;
  3. metodologię i instrukcje, w przypadku gdy Firma ma podejrzenia prania pieniędzy i finansowania terroryzmu bądź nietypowej transakcji lub okoliczności oraz instrukcje dotyczące wykonywania obowiązku raportowania;
  4. procedurę przechowywania danych i udostępniania danych;
  5. instrukcje dotyczące skutecznego identyfikowania, czy osoba jest osobą eksponowaną politycznie lub lokalną osobą eksponowaną politycznie podlegającą międzynarodowym sankcjom.

Firma stosuje następujące środki due diligence:

  1. identyfikacja klienta i weryfikacja dostarczonych informacji na podstawie informacji uzyskanych z wiarygodnego i niezależnego źródła, w tym z wykorzystaniem środków identyfikacji elektronicznej i usług zaufania dla transakcji elektronicznych;
  2. identyfikacja beneficjenta rzeczywistego i, w celu weryfikacji jego tożsamości, podejmowanie środków do takiego stopnia, aby Firma mogła upewnić się, że wie, kim jest beneficjent rzeczywisty, i rozumie strukturę własności i kontroli klienta;
  3. rozumienie relacji biznesowych i, w razie potrzeby, zbieranie informacji na ten temat;
  4. zbieranie informacji na temat tego, czy osoba jest osobą eksponowaną politycznie, członkiem rodziny lub osobą znaną jako bliski współpracownik;
  5. monitorowanie relacji biznesowych.

 

Uproszczone Due Diligence

Firma może stosować uproszczone środki due diligence („SDD”), gdy ocena ryzyka przygotowana na podstawie tych zasad postępowania wskazuje, że w przypadku działalności gospodarczej lub zawodowej, dziedziny lub okoliczności ryzyko prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu jest mniejsze niż zwykle.

Przed zastosowaniem środków SDD wobec klienta pracownik Firmy ustala, że relacja biznesowa, transakcja lub działanie charakteryzuje się niższym ryzykiem, a Firma przypisuje transakcji, działaniu lub klientowi niższy stopień ryzyka.

Stosowanie środków SDD jest dozwolone w takim zakresie, w jakim Firma zapewnia wystarczające monitorowanie transakcji, działań i relacji biznesowych, aby możliwe było zidentyfikowanie nietypowych transakcji i zgłaszanie podejrzanych transakcji zgodnie z niniejszymi zasadami postępowania.

 

Wzmożone Due Diligence

Firma stosuje wzmożone środki due diligence („EDD”) w celu odpowiedniego zarządzania i łagodzenia ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, wyższego niż zwykle.

Środki EDD są stosowane zawsze, gdy:

  1. podczas identyfikacji osoby lub weryfikacji dostarczonych informacji zaistnieją wątpliwości co do prawdziwości dostarczonych danych, autentyczności dokumentów lub identyfikacji beneficjenta rzeczywistego;
  2. klient jest osobą eksponowaną politycznie, z wyjątkiem lokalnej osoby eksponowanej politycznie, jej członka rodziny lub bliskiego współpracownika;
  3. klient pochodzi z kraju trzeciego wysokiego ryzyka lub jego miejsce zamieszkania bądź siedziba znajduje się w kraju trzecim wysokiego ryzyka;
  4. klient pochodzi z kraju lub terytorium, które według wiarygodnych źródeł, takich jak wzajemne oceny, raporty lub opublikowane raporty z dalszych działań, nie ustanowiło skutecznych systemów AML/CTF zgodnych z zaleceniami Grupy Zadaniowej ds. Działań Finansowych, lub które uważane jest za terytorium o niskim opodatkowaniu.

Firma stosuje środki EDD również wtedy, gdy ocena ryzyka przygotowana na podstawie tych zasad identyfikuje, że w przypadku działalności gospodarczej lub zawodowej, dziedziny lub czynników ryzyko prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu jest wyższe niż zwykle.

 

Definicja i sprawdzanie PEP

Osoby eksponowane politycznie („PEP”) (a także ich rodziny i osoby znane jako bliscy współpracownicy, jak opisano poniżej) muszą być poddane wzmożonej kontroli przez jednostki raportujące. Wynika to z międzynarodowych standardów wydanych przez Grupę Zadaniową ds. Działań Finansowych, które uznają, że PEP może być w pozycji, aby nadużywać swojego urzędu publicznego dla prywatnych korzyści, oraz może używać systemu finansowego do prania dochodów z tego nadużycia urzędu.

PEP oznacza osobę fizyczną, która pełni lub pełniła ważne funkcje publiczne, w tym:

  1. głowa państwa;
  2. szef rządu;
  3. minister i wiceminister lub asystent ministra;
  4. członek parlamentu lub podobnego organu ustawodawczego;
  5. członek zarządu partii politycznej;
  6. członek sądu najwyższego;
  7. członek trybunału obrachunkowego lub zarządu banku centralnego;
  8. ambasador, chargé d’affaires i wysoki rangą oficer w siłach zbrojnych;
  9. członek organu administracyjnego, zarządzającego lub nadzorczego przedsiębiorstwa państwowego;
  10. dyrektor, zastępca dyrektora i członek zarządu (lub funkcja równorzędna) organizacji międzynarodowej.

PEP nie obejmuje urzędników średniego szczebla ani niższych rangą.

Członek rodziny PEP oznacza małżonka lub osobę uznawaną za równoważną małżonkowi PEP lub lokalnej PEP; dziecko i jego małżonka lub osobę uznawaną za równoważną małżonkowi PEP lub lokalnej PEP; rodzica PEP lub lokalnej PEP.

Osoba znana jako bliski współpracownik PEP oznacza osobę fizyczną, która jest znana jako beneficjent rzeczywisty lub posiada wspólne korzystne prawo własności osoby prawnej lub aranżacji prawnej, lub jakiekolwiek inne bliskie relacje biznesowe z PEP lub lokalną PEP; oraz osobę fizyczną, która posiada wyłączne korzystne prawo własności osoby prawnej lub aranżacji prawnej, która jest znana jako utworzona dla rzeczywistego beneficjenta PEP lub lokalnej PEP.

 

Sprawdzanie sankcji

Działanie z osobami objętymi międzynarodowymi sankcjami stwarza duże ryzyko dla Firmy, jej dyrektorów, oficerów i właścicieli.

Firma przeprowadzi sprawdzanie sankcji swoich klientów na tych samych zasadach dopasowania, co sprawdzanie PEP.

Firma przeprowadzi sprawdzanie co najmniej na następujących listach sankcji:

  1. Sankcje ONZ;
  2. Sankcje UE;
  3. Sankcje administrowane przez Biuro ds. Sankcji Finansowych („OFSI-UK”);
  4. Sankcje administrowane przez Biuro Kontroli Aktywów Zagranicznych („OFAC-US”);
  5. Sankcje nałożone zgodnie z ustawą o sankcjach międzynarodowych.

Wszystkie dopasowania (prawdziwe trafienia) zostaną przekazane do Oficera ds. Zgodności do dalszych działań i przetwarzania.

 

Monitorowanie i raportowanie podejrzanej działalności

Jeżeli Firma zidentyfikuje działalność lub fakty, których cechy wskazują na wykorzystanie środków pochodzących z działalności przestępczej lub finansowanie terroryzmu albo innych przestępstw bądź próbę ich popełnienia, lub w odniesieniu do których Firma podejrzewa lub wie, że stanowią pranie pieniędzy bądź finansowanie terroryzmu albo popełnienie innego przestępstwa, Oficer ds. Zgodności Firmy musi to zgłosić do FCIS natychmiast, ale nie później, niż w ciągu dwóch dni roboczych od zidentyfikowania działalności lub faktów albo uzyskania podejrzeń.

Firma oraz wszyscy jej pracownicy, oficerowie i dyrektorzy mają zakaz informowania osoby, jej beneficjenta rzeczywistego, przedstawiciela lub strony trzeciej o zgłoszeniu złożonym na jej temat do FCIS, zamiarze złożenia takiego zgłoszenia, a także o rozpoczęciu postępowania karnego.

 

Przechowywanie danych

Firma musi przechowywać dokumenty i informacje, które służyły do identyfikacji i weryfikacji klientów, przez co najmniej pięć lat po zakończeniu relacji biznesowej.

Firma wdraża niezbędne zasady ochrony danych osobowych przy stosowaniu wymagań wynikających z jej zobowiązań tutaj opisanych.

Firma może przetwarzać dane osobowe zebrane w ramach wdrażania tych zasad wyłącznie w celu zapobiegania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, a dane te nie mogą być dodatkowo przetwarzane w sposób, który nie spełnia tego celu, na przykład w celach marketingowych.

 

Szkolenie

Oficer ds. Zgodności zapewnia, że pracownicy Firmy są w pełni świadomi swoich obowiązków prawnych w ramach reżimu AML/CTF, wprowadzając pełny program edukacji i szkolenia pracowników.

Czas i treść szkolenia są ustalane zgodnie z potrzebami Firmy. Częstotliwość szkoleń może się różnić w zależności od zmian w wymaganiach prawnych i/lub regulacyjnych, obowiązków pracowników oraz wszelkich innych zmian w modelu biznesowym. Program szkoleniowy ma na celu edukację pracowników Firmy na temat najnowszych osiągnięć w zakresie zapobiegania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, w tym praktycznych metod i trendów stosowanych w tym celu.

 

Współpraca i wymiana informacji

Firma współpracuje z organami nadzorczymi i ścigania w zakresie zapobiegania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, komunikując dostępne informacje oraz odpowiadając na zapytania w rozsądnym czasie, zgodnie z obowiązkami, zobowiązaniami i ograniczeniami wynikającymi z przepisów prawa. Wszelkie istotne zapytania prosimy kierować na adres [email protected]. Należy pamiętać, że w przypadku reprezentowania organu ścigania spoza Unii Europejskiej może obowiązywać procedura wynikająca z Traktatu o Wzajemnej Pomocy Prawnej (MLAT).